Dag 9: Nationaal park Thingvellir

10 mei 2018 - Hveragerði, IJsland

Vandaag waren we van plan om een lekkere wandeling te maken in de prachtige Reykjadalur vallei vlakbij ons vakantiehuisje. Via een pittige wandeling zouden we bij een beekje uitkomen met heerlijk warm water. De handdoek en de zwembroek ingepakt en op weg. Maar helaas, de vallei was afgesloten door de Environment Agency of Island omdat het te veel beschadigd is door toeristen... Dat is balen zeg! Even een nieuw plan gemaakt en besloten te gaan wandelen in het nationaal park Thingvellir. Dit nationale park is een van de belangrijkste plaatsen uit de IJslandse geschiedenis. In 930 werd hier door de Vikingen het eerste ‘parlement’ ter wereld gesticht. Jaarlijks kwamen de verschillende Viking clans hier bijeen om nieuwe wetten uit te vaardigen, huwelijken te sluiten en recht te spreken. Ook geologisch gezien is Thingvellir een interessante plaats omdat hier de Midden Atlantische rug, die dwars over IJsland, loopt goed zichtbaar is. Op de foto die we gemaakt hebben kun je dit heel goed zien. Aan de linkerkant de Amerikaanse tektonische plaat en aan de rechterkant de Euraziatische. De spleet die je ziet wordt elke jaar circa 2 cm breder. Over heel veel jaar zal IJsland dus in tweeën gedeeld zijn. Hier hebben ze gelukkig ook weer een waterval. We kunnen geen dag zonder. Dit keer de Oxararfoss waterval. Op de terugweg naar ons huisje nog even langs het Laugurvatn meer gereden Dit meer is niet zo koud omdat het verwarmd wordt door natuurlijke aardwarmte. De aardwarmte was hier weer heel goed te zien. Heel bijzonder om gewoon kokend water op het strand van het meer naar boven te zien borrelen. We hebben er een video van gemaakt. Morgen onze laatste hele dag in IJsland want zaterdag zitten we om 6:00 uur weer in het vliegtuig terug naar ons lekker warme Nederland.

1. Jacqueline:
    10 mei 2018
    Ook weer bijzonder. Prachtig.