Dag 7: Gletsjerwandeling en sneaker waves

8 mei 2018 - Vík, IJsland

Vandaag gaan we wandelen op de gletsjer Vatnajokull. Eerst nog even snel onze dagelijkse waterval bezichtigen. Deze keer de Svartifoss waterval. Een relatief kleine waterval, maar prachtig gelegen in een amfitheater van basaltzuilen. Daarna gaan we naar ons vertrekpunt van de gletsjerwandeling. Na een korte bustocht binden we onze steigijzers onder en gaan onder leiding van een gids de gletsjer op. Lopen op een gletsjer is gevaarlijk. Er kunnen zomaar  onzichtbare  holtes ontstaan waar je in kan vallen. Een gids is dus echt nodig voor je eigen veilighied. De gids laat ons een paar mooie plekjes zien en na 2,5 uur gaan we weer terug naar ons vertrekpunt. We stappen in de auto en vervolgen onze weg. Onderweg komen we weer mooie landschappen tegen. Zo rijden we over een spoelzandvlakte en over een oud lavaveld dat helemaal bedekt is met mos. Even snel boodschappen doen in het plaatsje Vik en door naar ons laatste 2 stops van vandaag. Eerst het zwarte zandstrand van Reynisfjara met basaltzuilen en zogenaamde sneaker waves. Ga hier nooit met je rug naar de zee staan want er zijn verradelijk hoge golven die zomaar ineens ver het strand opkomen en je meesleuren de zee in. Wel een van de mooiste stranden die we ooit gezien hebben. Ruige witte golven en  zwart zand, prachtig... Daarna naar de kaap Dyrholaey. De weg naar de kaap is slecht en mag alleen bereden worden door four wheel drive auto’s. Nu hebben wij ook 4 wielen onder onze auto dus dat kan best wel. Oeps, de weg blijkt wel erg steil en slecht maar we komen toch veilig boven aan. Weer zo’n prachtig uitzicht over zee. Word je toch even stil van. Weer terug naar beneden ging best wel gemakkelijk en nu zitten we in ons volgende huisje met uitzicht op een weiland en op de achtergrond het geluid van de woeste golven die we vandaag gezien hebben.

1. Yvonne:
    9 mei 2018
    Wat een avontuur op die gletsjer. Mooi hoor!
  2. Corrie:
    9 mei 2018
    Hallo.s wat kun je hier nou aan toevoegen prachtig om stil van te worden.
  3. Marijke:
    10 mei 2018
    Z'on gletjerwandeling lijkt me geweldig. Maar inderdaad niet zonder gevaar.