Dag 6: Een meer vol ijsbergen

7 mei 2018 - Hof, IJsland

Na een ontbijtje in de auto gestapt en op weg naar Oraefi. We moeten vandaag 330 km afleggen dus we zullen veel in de auto zitten. We hebben een prachtige weg met mooie vergezichten die helemaal langs de oostkust van IJsland loopt. Onze eerste stop is het zwarte strand van Lonsvik. We hebben hier even gewandeld en zijn daarna weer verder gegaan. Onderweg nog bijna een botsing gehad met een rendier die niet goed uitkeek met oversteken. Remon kon nog op tijd een beetje gas bijgeven waardoor het rendier net achter de auto overstak... Aan het eind van de middag komen we aan bij de grootste gletsjer van Europa: de Vatnajokull gletsjer. Door de getijden breken er grote stukken gletsjerijs af. De stukken ijs vallen in een meer en vormen ijsbergen. Deze ijsbergen stromen dan weer naar de Atlantische Oceaan. We gaan hier met een amfibieboot het meer op om tussen de ijsbergen te varen. In het meer zijn naast veel ijsbergen ook zeehonden en vogels. Het meer is pas 18 jaar oud. Hiervoor liep de gletsjer nog tot aan de zee. Nu ligt de gletsjer er 8 km vandaan; over global warming gesproken... Ze hebben berekend dat de gletsjer over 120-150 jaar niet meer zal bestaan als de opwarming van de aarde zo doorgaat. De gletsjer is zo ontzettend groot dat het smelten van de totale gletsjer er voor zorgt dat de zeespiegel met 2 cm zal stijgen. Laten we onze dijken maar alvast weer wat gaan verhogen. Onze gids aan boord vertelt nog iets om je een voorstelling te maken van de grootte van de gletsjer: als al het gletsjerijs over IJsland  verspreid zou worden dan zou IJsland met  een 35 meter dikke laag ijs bedekt zijn. De gids heeft ook nog een stukje gletsjerijs uit het water gevist. We mochten allemaal een stukje proeven van dit 1000 jaar oude stukje ijs. Lekker hoor! Na onze boottocht nog even gestopt bij een ander klein meer met ijsbergen en daarna doorgereden naar onze overnachtingsplaats. Op dit moment regent het hard en hebben we een uitzicht met veel mist. Wat een verschil met gisteren zeg...