Dag 5: Natuurgeweld

6 mei 2018 - Eskifjörður, IJsland

Vandaag vertrokken uit ons huisje in Husavik en op naar ons volgende adres. Na een uurtje rijden aangekomen bij onze eerste bezienswaardigheid. Deze stinkt nogal. De lavavelden van Krafla heet dit wonder van de natuur. Uit de grond borrelen modderpoelen, uit gaten spuit stoom en het stinkt er enorm naar zwavel. Goed oppassen dus want je kunt je hier lelijk verbranden. De IJslanders hebben goed gebruik gemaakt van deze aardwarmte en hebben er een geothermische electriciteitscentrale gebouwd. Er is een groot nadeel vandaag: het waait enorm hard en dan bedoel ik zo hard dat je moet oppassen om niet omver geblazen te worden. Je kan soms zelfs even tegen de wind inhangen zonder achterover te vallen!  Als je uit de auto stapt word je compleet gezandstraald. Een goede manier om van je dode huidcellen af te komen in je gezicht maar het is niet fijn. We rijden weer verder naar ander natuurgeweld. Weer een waterval, maar dit keer de meest krachtige waterval van Europa; de Detifoss waterval. Het is een stukje lopen vanaf de parkeerplaats maar dat heb je er voor over. Wat een hoeveelheid water stort er hier naar beneden zeg. Even verderop nog zo’n grote waterval; de Selfoss waterval. Ook heel indrukwekkend om te zien. Weer terug naar onze auto geblazen om verder te rijden naar onze eindbestemming. Toen we hier aankwamen waren we even stil. Wat een fantastische plek om hier te overnachten. De huisjes liggen op een landtong aan een baai, echt heel uniek. Even al het zand uit onze oren spoelen met een lekkere douche en daarna heerlijk in de warme hottub met een onvoorstelbaar mooi uitzicht. Wat jammer dat we hier morgen weer weg moeten, maar ja er wachten ons weer nieuwe avonturen.

1. Jacqueline:
    6 mei 2018
    WoW. Wat een belevenis. Prachtig.
  2. Marijke:
    6 mei 2018
    Heerlijk in zo'n mooie hottub na een zanderig dagje. Het ziet er allemaal prachtig uit. Die watervallen zijn schitterend
    Nog heel veel plezier samen.
  3. Inge:
    7 mei 2018
    Zeer indrukwekkend die natuur! En idd wat een uitzicht daar! Benieuwd naar het volgende avontuur, het kan niet op:) xxx
  4. Mia:
    7 mei 2018
    Alles is een geweldig mooie belevenis zeg, geniet nog maar van wat nog komt echt prachtig allemaal
  5. Corrie:
    7 mei 2018
    Is maar een woord voor ..... prachtig .
  6. Ellie:
    8 mei 2018