Dag 3: Een godenwaterval en een uitgedoofde vulkaan

4 mei 2018 - Húsavík, IJsland

Heerlijk geslapen in een heel mooi huisje. Na gisteravond samen in de hottub te hebben gezeten tot half twaalf was dat niet zo moeilijk. We hadden vandaag weer een hele mooie route waarbij het zicht nu wel goed was. Behalve op die ene bergpas waar de sneeuw van de berg zo de weg opwaaide. Gelukkig reed er net  sneeuwschuiver voor ons die de weg weer netjes voor ons schoonmaakte (zie video). Aan het eind van de ochtend de godenwaterval bezocht. Volgens de boekjes een van de mooiere watervallen in IJsland. De naam godenwaterval is ontstaan nadat de vikingen zich tot het christendom bekeerde en hun heidense Noordse godenbeelden  in de waterval gooiden om ze te vernietigen. Prachtig om te zien en ook om te horen daarom ook een  video ervan gemaakt. Daarna doorgereden naar het meer van Myvatn. Hier hebben we zelf gezien hoe een krachtige vulkaan de omgeving heeft veranderd. Eerst hebben we kraters in het landschap bezocht die onstaan zijn door explosies van water dat opgesloten was door een lavastroom. De lava stroomde over het water, het water kon niet weg, veranderde in stoom, de stoomdruk liep heel hoog op waarna de aarde ontplofte en de kraters ontstonden. Daarna hebben we een grot bezocht met heel heet water. Naast de grot was de aarde helemaal open gebarsten. Tot slot hebben we de de grote ‘boosdoener’ bezocht; de Hverfjall vulkaan. We zijn over een steil pad naar boven gelopen om in de oude krater te kijken. Dit was een pittige klim met heul veul wind maar we hadden daarna een fantastisch uitzicht over de vallei. Terug naar beneden gelopen, de auto in en op weg naar onze eindbestemming Husavik. We hadden weer een fijne gravelweg uitgekozen die dwars door een totaal verlaten maanlandschap liep. Nu zitten we in een knus klein huisje met een prachtig uitzicht over de Skjalfandi baai. In deze baai gaan we morgen met een snelle boot op zoek naar walvissen...